VINYLJUNKIES

Vinyljunkies is een hypervisuele documentaire over de passie en obsessie van vinylverzamelaars. De film toont hoe platenverzamelaars met hun verzameldrift een escape uit de dagelijkse realiteit trachten te creëren. We kruipen in het hoofd van ‘Thrillerman’ die na duizend exemplaren niét kan stoppen met het verzamelen van Michael Jacksons album Thriller.  We ontdekken de troost die een collectie Sexy Nude Covers kan bieden en ervaren welke offers gebracht moeten worden om David Bowies complete oeuvre bijeen te brengen.  Platenzaak Demonfuzz Records in Rotterdam levert al jarenlang het zwarte goud voor deze niet te stillen honger naar gematerialiseerde emoties, dromen en herinneringen.

Vinyljunkies gaat in premiere op het IFFR op 25 januari 2019
Jaartal: 2019

Land: Nederland
Duur: 54’
Regie: Elsbeth van Noppen
Camera: Roel van ’t Hoff
Geluid: Lucas van Eck & Bram Boers
Montage: Tim Roza/ Elsbeth van Noppen
Geluidsnabewerking: Willem Schneider
Kleurcorrectie: Laurent Fluttert
Creatieve adviezen: Erwin Zimmerman
Editing advies: Albert Markus
Productie uitvoerend: Juul Kappelhof
Producent: Jan Louter
Omroep: RTV Rijnmond

VINYLJUNKIES POSTER


De documentaire Vinyljunkies van regisseur Elsbeth van Noppen gaat
25 januari tijdens het International Film Festival Rotterdam 2019 (IFFR) in wereldpremière. 

Vinyljunkies is een hypervisuele documentaire over de passie en obsessie van vinylverzamelaars. In de Rotterdamse platenzaak Demonfuzz Records trachten zij hun honger naar gematerialiseerde emoties, dromen en herinneringen te stillen. Hun verzameldrift biedt een escape uit de grauwe realiteit van het dagelijks bestaan.

Het zijn eigenlijk patiënten, die hier voor een herhaalrecept komen” omschrijft Erwin Zimmerman (mede-eigenaar van Demonfuzz Records ) de verzamelaars die in zijn platenzaak kopen. “Ze zijn allemaal opzoek naar ‘iets’. Eigenlijk willen ze een leegte opvullen. En vaak willen ze zelf niet weten dat zij daarin aan het doortrippen zijn” horen we Erwin filosoferen.

Regisseur Elsbeth van Noppen kruipt in de hoofden van een aantal gedreven platenverzamelaars. Haar film brengt de gedachtenwereld in beeld van onder meer ‘Thrillerman‘; een verzamelaar die na meer dan duizend exemplaren te hebben gekocht niét kan stoppen met het verzamelen van Michael Jacksons album Thriller. “Door al die Thriller-platen te kopen, heb ik de geluksmomentjes van méér dan duizend voormalige eigenaren gered van de ondergang“. 

Ook zien we ‘Draaiorgel- man’ en ‘Sexy Nude Cover-man‘. De laatste vertelt heimelijk verliefd te zijn op één van de blote meisjes die op zijn album-collectie prijken. “Als ik ’s nachts niet kan slapen, dan ga ik op internet op zoek naar nieuwe platen. Op jacht ga ik dan”.

De 54 minuten durende documentaire brengt in beeld hoe mensen op zoek zijn naar zingeving en betekenis. “Ik bezit ongeveer éénderde van David Bowie’s complete oeuvre” mijmert ‘Bowie-man’. Dankzij Bowie kon ik worden wie ik eigenlijk altijd al was. En op een bepaald moment heb ik Bowie zelfs een albumhoes gegeven welke hij zelf niet had. Dat moment was een ‘golden ticket’ voor mij, want sindsdien werd ik door Bowie uitgenodigd naar al zijn concerten te komen. Ik heb de hele wereld afgereisd, en wat dat kost…. mijn voormalige gezin ging er aan kapot!”.

Binnen Vinyljunkies komen de disciplines van documentaire-film en VJ-kunst samen. Regisseur Elsbeth van Noppen is sinds twintig jaar als vaste videokunstenaar aan de nachtclub Now&Wow verbonden. De beeldtaal van deze nachtelijke activiteiten is in de vinyl-documentaire terug te zien. “Met bijna videoclip-achtige beelden visualiseer ik de binnenwereld van deze platen-verslaafden. ‘Funky-Man’ volgen we bijvoorbeeld tot in een roze walhalla vol neonlichten. Zijn liefde voor platen is namelijk dé reden waarom hij nog leeft. We zien hoe hij dagelijks weet te overleven, en welk geluk hij ervaart als hij op zijn ‘Cloud 9’ kan vertoeven“.

 

PAUL

 

2019 Miroirfilm & RTV Rijnmond Documentary https://iffr.com/nl/2019/films/vinyljunkies